fbpx
Транспортната ни свързаност ще даде възможност да бъдем културно и бизнес свързани, заяви Илия Левков на форума “Зеленият преход в страните от ЦИЕ 2023”

Транспортната ни свързаност ще даде възможност да бъдем културно и бизнес свързани, заяви Илия Левков на форума “Зеленият преход в страните от ЦИЕ 2023”

Транспортната ни свързаност ще ни даде възможност да бъдем културно свързани, бизнес свързани, езиково свързани. Така Илия Левков, председател на Управителния съвет на Индустриален клъстер Електромобили (ИКЕМ) и модератор на дискусията, обобщи изказванията на участниците в панела “Бъдеще на транспорта, дигитализация, зелени градове и продоволствена сигурност” от форума “Зеленият преход и страните от ЦИЕ 2023”, който се провежда в София. Организатори са dir.bg и 3E News, а БТА е медиен партньор. 

Левков отбеляза, че ако няма бариери на границите, хората ще комуникират помежду си като народи, култура и като бизнес. “Ние сами слагаме прът в колелото на прогреса”, добави той. Илия Левков отбеляза, че пред нас е едно огромно предизвикателство какво ще дадем в наследство на децата си. “Дали ще продължаваме да се делим или ще бъдем общност. Транспортната ни свързаност ще ни даде възможност да бъдем културно свързани, бизнес свързани, езиково свързани”, каза той.

В рамките на панела Димитър Савов, директор на Дирекция “Транспортна политика” в Министерството на транспорта, заяви, че основен приоритет на ведомството е развитието на транспортната свързаност и изтъкна нуждата от значително подобрение на железопътната и пътната инфраструктура. По думите му напредъкът по поетите ангажименти към ЕС за железопътната инфраструктура досега не е толкова добър.

Савов отбеляза, че утре министърът на транспорта Георги Гвоздейков ще посети Румъния и основна тема ще бъдат разговорите за свързаност между двете държави. Той припомни, че България е изпратила на Румъния споразумение за строителство на мост още 2022 г. От там заявяват, че се водят съгласувателни процедури. Става въпрос за втори мост между Русе и Гюргево, а строителството му има подкрепата на Европейската комисия. Той отбеляза още проектите с Гърция за свързаност на нашите пристанища с Кавала, Солун и Александропулис. Със Северна Македония имаме декларации на всякакво ниво за развитие на транспортните проекти, като по думите на Савов има напредък по липсващата част от железопътния коридор там, тъй като са осигурени финанси и е започнало строителство. При границата с Турция се водят преговори за нов граничен пункт и връзка между Смолян, Елхово и Одрин, добави още той, като посочи, че се работи и по жп връзката, и магистралата към съседна Сърбия.

Д-р Дина Цоневска, експерт в АПИ, коментира, че агенцията идентифицира като основен проблем това, че по основните ни направления имаме липса на непрекъснати, последователи и постоянни транспортни мрежи, които да осигуряват бързо и безопасно придвижване на по-дълги разстояния.

Тя добави, че се предвижда изграждането на зарядни станции по републиканската пътна мрежа, което е заложено в плана за възстановяване. Като е необходимо да се гарантира минимално покритие за леките автомобили на максимално разстояние 60 км, а за тежкотоварните на 100 км.

В дискусията взеха участие и представители на бизнеса, като Васил Лясков, изпълнителен директор на ПИМК Холдинг заяви, че по статистика железопътният транспорт генерира една пета от въглеродния отпечатък, който генерира шосейният. Той отбеляза, че около 17% е железопътния транспорт в Европа от общия транспорт, като планът на ЕС е този процент да се увеличи значително.

По думите на Лясков абсолютно никой в големия бизнес не се интересува от въглеродния си отпечатък, а го прави от гледна точка маркетинг. Той отбеляза различни проблеми с транспорта в ЕС, като посочи, че трудностите имат решение, но всеки, който има отговорност трябва да я поеме и заедно „да реализираме необходимите промени“.

Диан Димов, изпълнителен директор на Пристанище Бургас наблегна на климатичните проблеми, които се отразяват и на корабоплаването чрез промяната на ветровете. Той разказа за строителството на кораби, които могат да се зареждат с различни видове горива, включително с електричество, с цел  по-малък отпечатък върху околната среда, за които се предвижда и изграждане на зарядни станции.

Никола Косев, който е директор Експлоатация Терминал Запад, БМФ Порт Бургас АД, посочи, че политиката на дружеството се основава на концепцията, че една инициатива в посока околната среда и благоденствието както на бизнеса, така и на хората, за да има устойчивост трябва да бъде в ръка за ръка с икономическата логика и обоснованост. Това според него дава стабилност, развитие и на зелените решения.

Изпълнителният директор на ГЕК ТЕРНА, Гърция, Емануел Мустакас отбеляза, че години наред народите на Балканите са изграждали граници помежду, но наскоро са разбрали, че имат нужда от свързаност и преминаване към зелени решения, което не може да стане без сътрудничество. Хубавото е, че неща по линия на транспорта, които не сме смятали, че не са възможни допреди няколко години, изведнъж започват да се случват, каза той.