fbpx
След три години в Европа ще има нужда от 800 хиляди висококвалифицирани работници, каза Марош Шефчович

След три години в Европа ще има нужда от 800 хиляди висококвалифицирани работници, каза Марош Шефчович

След три години в Европа ще има нужда от 800 хиляди висококвалифицирани работници. Това каза във видео интервю Марош Шефчович, заместник-председател на Европейската комисия за междуинституционални отношения по време на форума “Зелена седмица 2023” (“Green Week 2023”). Форумът, който се провежда в София, е посветен на зеления преход в страните от Централна и Източна Европа и енергийната свързаност, зеленото финансиране и иновациите. Организатори са dir.bg и 3E News, а БТА е медиен партньор. Въпросите в интервюто бяха задавани от Сергей Станишев (министър-председател на Република България (2005-2009), президент на ПЕС (2011-2022), член на Европейския парламент (от 2014).

Зеленият преход е голямо предизвикателство, каза още Шефчович. Това са нови възможности за ново начало за целия регион. По думите му през последните години се забелязва една нова екосистема с огромни възможности. Всяка от нея, ако я приложим добре, ще се открият нови работни места, така че да се развие този отрасъл. Мястото на хората в зеления преход е в разкриването на нови работни места, посочи той. Европа има уникален социален модел, насочен към икономика с висока стойност, и в тази икономика трябват хора с много висока квалификация и умения. В Европа, когато говорим за алианса за батериите, изчисляваме, че след три години този отрасъл ще има нужда от 800 хиляди висококвалифицирани работници, добави Шефчович. Според него във всеки елемент на тази нова икономика ще бъдат необходими хиляди нови обучени работници и поради тази причина ще трябва да се пригоди образованието и професионалното обучение.

В Европа трябва да слезем до нивото на ясните и обозрими проблеми, с които всеки се сблъсква, въпросът е сложен, каза той в отговор на въпрос за страховете на хората и бъдещето им. По думите му в Европа икономиката не успя да се възстанови след ковид кризата, която веднага след това беше засегната от „незаконното нахлуване на Русия в Украйна“ с драматично въздействие върху енергетиката и цените, и отрицателното ѝ влияние върху отраслите.

Когато питаме хората како мислят за промяната в климата, 90 на сто от тях я възприемат като сериозен проблеми. Хората разбират, че промяната в климата, наводненията, замърсяването на въздуха са много вредни за планетата, за децата и здравето им, добави той. По думите му е необходимо да се обединят посланията за това колко е важно да се справим с промяната в климата, за това, че можем да защитим хората от големи сътресенията на прехода, да им кажем какво можем да направим, за да помогнем на регионите в преход, как хората, които са на 40-50 год ще бъдат преквалифицирани, трябва да обясним каква е социалната закрила, която е налице. Хората трябва да знаят, че преходът няма да подмине никого, всички ще бъдат засегнати, но социалните дейности в Европа, по традиция, помагат на хората, допълни той. Ние имаме много повече подкрепа в сравнение със САЩ и Китай, но за да запазим подкрепата, трябва да покажем на гражданите, че не трябва да се страхуват и да знаят какво ги очаква, допълни Шефчович. В ЕС трябва да обединим усилията си и да покажем какви са основните проекти за даден регион, посочи той. 

Европейският алианс за батерии, към който България се присъедини през април тази година, беше нещо като експеримент за Европа, каза още Шефчович. Проектът за енергиен съюз, за енергийни стратегии, за който отговарях, беше много на място и той помогна за ускоряване на процесите, като по този начин България успя да се справи с тежък период по отношение на енергетиката – тежки условия с големи предизвикателства, добави той.

Мобилността занапред ще бъде с електромобили и затова са необходими техонологии, а автомобилната индустрия в Европа трябва да се справи. Извличането на суровините, производството на батериите, рециклирането им – 800 производства от различни държави се включват в този алианс и така се изгражда веригата за създаване на добавена стойност, допълни той. Възможностите в Европа вече са налице и батериите имат свой цифров паспорт, а въглеродният отпечатък ще бъде включен в тези паспорти, което ще даде конкурентна устойчивост на тези продукти в Европа. Така ще бъдем с едни гърди напред пред конкурентите ни, каза още Шефчович. Благодарение на сътрудничеството ни по проекти на стойност 60 млрд. евро, в този отрасъл се създадоха много нови мощности и успяхме да постигнем двояка цел – дадохме пример на останалите и се справихме с тежката конкуренция, особено на САЩ, където субсидирането е безпрецедентно, посочи Шефчович. По думите му конкуренцията на Китай е голяма, защото за тези производства се използват държавни средства.

В България имате три региона, в които трябва да се обърне особено внимание по време на този тежък преход – Стара Загора, Кюстендил и Перник, посочи още Шефчович. За държавите в Централна и Източна Европа е важно да се знае как най-добре да се оползотворява подкрепата, която ЕС може да осигури. Трябва да има „желязна“ система, а министърът да следи как се изпълняват плановете, колко средства са предвидени и колко са усвоени, допълни той. Правилото за това е, че три години след приключване на програмата трябва да са приключили проектите, и затова е важно да се следи как се изпълняват те и колко европейски средства не са усвоени в държавите, каза още той.

ЕС предлага много възможности за помощ на държавите, така че е възможно да се модернизират държавите и да се инвестира в хората, за да бъдат подготвени. Трябва да сме готови да покажем, че това, което се харчи, е за трансформация на икономиката и за модернизацията на Европа, добави Шефчович.