Българските лекотоварни е-мобили ще излизат по-евтино от дизеловите

Българските лекотоварни е-мобили ще излизат по-евтино от дизеловите

Градските лекотоварни електрически автомобили на българската компания “Син Карс” ще струват по-евтино на бъдещите си собственици в сравнение с аналозите им с дизелови и бензинови двигатели. Факт е, че първоначалната инвестиция ще бъде по-голяма, но благодарение на ниските експлоатационни разходи веднага след покупката електромобилите L city собствениците им ще започнат да пестят пари, а на шестата година вече ще бъдат на печалба. Това стана ясно от думите на Георги Пачов, главен оперативен директор на “Харуер Дизайн”, която работи в тясно сътрудничество със “Син Карс” в създаването на българските електромобили.

Той отбеляза, че средната цена на моделите L city, чиито продажби се очаква да започнат догодина, ще бъде около 40 000 евро. Което със сигурност е повече от еквивалентен модел с двигател с вътрешно горене. Но още на шестата година от експлоатацията общите разходи по двата типа автомобили се изравняват. А до края на 10-годишния ни гаранционен период на батерията на L city, икономията за собствениците им ще стане значителна в сравнение с дизелов или бензинов аналог, отбеляза Пачов, който участва в провелия се в София международен форум “Зеленият преход – решения и предизвикателства за България”, организиран от Dir.bg и 3eNews.

По-ниските разходи при експлоатацията на електрическо превозно средство в сравнение с конвенционално идват предимно от по-ниския разход за зареждане с ток в сравнение с бензин или дизел. Паралелно с това електромобилите имат и по-малко компоненти, съответно по-малко изискват обслужване, което също пести разходите по експлоатацията им. В случая с L city обаче има и допълнение към тези фактори – дизайнът на електромобилите е разработен така, че те имат и вградени соларни панели. Благодарение на тях в рамките на всеки един ден батерията им се самозарежда, като получава от слънчевата енергия около 20% от капацитета си. Така реално собственикът на такъв автомобил автоматично спестява една пета от разходите си за зареждане с електроенергия. Пачов допълни и че отделно от това, в зависимост от персоналните нужди на клиентите, компанията може да им предложи конфигурация на електромобила, която да отговаря точно на техните нужди.

И това всъщност не важи само по отношение на вградените слънчеви панели и батерията. Всеки един от автомобилите ще бъде снабден със системата Fit Menagement, благодарение на която не е необходим физически ключ, а всеки един мобилен телефон може да се използва за отключване и заключване. Но не само. Чрез дигиталната платформа, освен динамично да се разпределят “ключовете” между различни водачи, могат да се следят основните параметри на всеки един автомобили, неговото карго време, както и да се контролират част от системите в електромобила, като например климатичната и зарядът на батерията, обясни Пламен Димитров, който е главен технически директор на “Хардуер Дизайн”. Той допълни и че системата на L city е така създадена, че да може да бъде вградена в съществуващите ERP системи на бъдещите клиенти, което също ще им спести разходи.

Димитров отбеляза също, че още при създаването на гамата L city са взаимствани много от технологиите, използвани в спортните коли на “Син Карс”. Като например модулната концепция, с която може лесно да се намали времето за произвдоство и конструиране на всеки един електромобил. В същото време благодарение на нея компанията е в състояние да предложи на клиентите си и да произведе богата гама от електрически автомобили с различни размери и форми.

Всъщност те и сега са над 10. От една страна има две разновидности на модела L City Sun, който е създаден с цел превоз на туристи. Паралелно с това има и модификация за транспортиране на пътници, например в затворени хотелски или други комплекси, а може да се ползва и за много други цели.

Паралелно с това е налице и L city bus. Той може да бъде конфигуриран или като 8-местен минаван, или като лекотоварен автомобил. От тук нататък следват цели 12 модификации на последния вариант. Лекотоварният автомобил L city има 3 основни варианта – Carrier, който представлява платформа, върху която могат да се превозват различни товари или да се монтира оборудване, Pickup, който както подсказва името има товарна каросерия и Koffer, който вече е с покрита каросерия. А всеки от тези 3 основни варианта има възможност да бъде произведен в 4 различни според дължината и товароносимостта модификации – S, M, L и XL, като първите две представляват двуосни превозни средства, а вторите – триосни.

В същото време всички модификации на L city могат да бъдат произведени и предоставени на клиентите в 3 варианта на задвижване – с батерии с 30, 60 или 90 киловата, които позволяват пробег с едно зареждане съответно от 140, 320 и 420 км. Това е доказано още при първите тестове на произведените вече прототипи в реална обстановка, като екипът на компанията вече работи и за подобряването на тези показатели.

Всичко това предоставя на клиентите изключително богат избор да поръчат точно какъвто електромобил им е нужен. Освен това различните варианти и модификации на L city са подходящи за клиенти с най-разнородни дейности. Това могат да бъдат логистични компании, туристически, извозващи отпадъци, куриери, фирми за споделен транспорт, компании, работещи в различните сфери на поддръжката и много други, стана ясно от думите на Пламен Димитров. Той допълни, че общото между всички тези различни бизнеси е, че залагат основно на конвенционални автомобили. “Нашата цел е да има предложим алтернатива на съществуващия им автопарк с L City електрически лекотоварни автомобили, чрез които ще станат част от модерния умен град”, отбеляза той.

Със старта на производството, продажбите и внедряването на лекотоварната електрическа гама “Син Карс” очакват да постигнат 3 основни цели, касаещи както дейността и финансите на бъдещите клиенти, така и глобалната цел за декарбонизация и борба с климатичните промени, отбелязва Георги Паччов. Първата от тях е свързана с автопарка, който към момента е съставен предимно от лекотоварни и товарни превозни средства с двигатели с вътрешно горене, което допринася изключително много за замърсяванията в градовете. И подмяната на тези автомобили с електрически гарантирано ще доведе до спад на емисиите от транспорта, а оттам и до по-чист въздух в урбанизираните територии и като цяло. На второ място клиентите ще редуцират значително оперативните си разходи, което в още по-голяма сила важи за онези, които ще изберат някоя от модификациите на L city със системата за слънчево зареждане. “И трето, очакваме ефективността на нашите клиенти в работата им да се подобри благодарение на дигиталната ни платформа и облачните решения”, каза Пачов.

В “Син Карс” обаче далеч не възнамеряват да спират дотук и вече са започнали да правят концепции и проучвания за създаване и на тежкотоварни електрически превозни средства, които да споделят ДНК-то на лекотоварната гама. Дори вече имат конкретен план за създаване на автобуси, който ще има абсолютно същите съставни части като лекотоварните L city – слънчево зареждане и дигитална платформа, която може да се интегрира в системите на компаниите, които ще го използват. Пробегът му в града ще е около 400 км, което се смята за напълно задоволяващо изискванията към такова превозно средство.

Очаква се серийното производство на L city да започне догодина. Основно то ще се случва във фабриката на компанията в Русе, която все още се изгражда. Финалното сглобяване обаче ще става в Германия, където лекотоварните електромобили те ще излизат с TUV сертификат, което ще е голям плюс за европейските пазари. Пачов отбеляза, че целта е след време да се достигне годишно производство от 20 000 броя, за което ще помогне много модулната конструкция на моделите.

Екологията и опазването на околната среда обаче не са застъпени само от характеристиките на L city. “Син Карс” залагат на декарбонизацията още в самия производствен процес. Което поставя българската компания рамо до рамо с много големи световни автомобилни производители, които вече започнаха да обръщат внимание на вредните емисии от самото си производство и да го трансформират към по-щадящо природата. А от друга гледна точка даже “Син Карс” са пред тях, защото те тръгват от по-добра база, защото няма какво да трансформират. “Имаме значително по-малко излъчване на СО2 при производството на нашите автомобили в сравнение с конвенционалните. А в бъдеще тези резултати ще се подобрят още повече с развитието на технологиите”, отбелязва Пачов.