Явор Гечев: Политиката в земеделието “позеленява”

Явор Гечев: Политиката в земеделието “позеленява”

Пред селското стопанство и хранително-вкусовата промишленост има предизвикателства, иновации и възможности, които трябва да бъдат постигнати. Това заяви служебният заместник-министър на земеделието, храните и горите Явор Гечев по време на участието си в международния форум “Зеленият преход – предизвикателства и решения за България”, организиран от Dir.bg и 3еNews.

“За да стигнем там, на където сме тръгнали трябва да повишим рязко добавената стойност от сектор земеделие както през разнообразяване на културите, така и през по-високото качество, включително и през използването на иновации”, заяви Явор Гечев. По думите му иновациите в земеделието по света са стигнали толкова далече, че процесите се управляват през спътникови системи и с дронове.

“Много е интересно, че селското стопанство на практика е най-големият ползвател на дрон технологиите в света. Това ни чака и в България”, отбеляза Гечев. Той допълни, че вече са били проведени предварителни разговори с ръководството на на Държавното предприятие “Ръководство на въздушното движение” за регламентирането на процеса на навлизане на дронове в земеделието.

Гечев посочи, че свиването на разходите и спестяването на работна ръка в земеделието е изключително чувствителна тема, която касае конкурентоспособността на сектора през следващите години.

“Производителността в селското стопанство у нас все още е изключително ниска. Технологиите много сериозно ни помагат, включително по отношение на климатичните промени и природните ресурси”, добави Гечев. Той обясни, че иновациите и технологиите отдавна са ежедневие и са нещо, което се ползва интензивно в Европа и по целия свят.

” Ако някоя държава иска да има конкурентоспособно земеделие и конкурентно предимство при намаляването на разходите и повишаване на качеството – то това става чрез иновации и технологии”, категоричен бе Гечев.

В рамките на новия програмен период “позеленяването” е факт, каза още той. И разясни, че при директните плащания на практика 25% от всички средства ще трябва да се получават само и единствено, ако кандидата има екологични ангажименти.

“Тези 25% допълнително се дават само, ако фермерът има ангажименти в областта на екологията”, обясни заместник-министъра на земеделието.

Той съобщи, че императивно до 2030 г. българското земеделие трябва да осъществи Зеления преход. В този срок има едно важно изискване, което трябва да бъде изпълнено – намаляване на износа на хранителни вещества от почвата с 50%.

“Политиката в земеделието “позеленява”, отбеляза той. Според него този екологичен преход е осъществен така че да не пречи толкова силно на фермерите и да не ги стресира.

Гечев посочи, че и в момента има мярка, която е пряк еквивалент на Зелената сделка – в нея се казва, че до 2030 г. земеделието трябва да намали с 50% използването на пестициди.

“Много силна и тежка задача, която ще бъде сред най-тежките предизвикателства. Тук вече идва науката, включително по отношение на устойчивост на различни сортове култури”, отбеляза още той. И обясни, че ако фермерите изпълняват изключват тези компоненти, включително и хербицидите ще получават парични стимули.


Конференцията е организирана от Dir.bg и 3Е-news с подкрепата на “Филип Морис България”, “Аурубис България”, VISA, “УниКредит Булбанк”, “Дънди Прешъс Металс”, Brown to Green,”ПроКредит Банк”, “Дейзи Тех АД”, “Загорка”, “Контур Глобал Марица Изток 3”, ЧЕЗ, “Девня Цимент”, “AES Bulgaria”, “Контракс”, “Солвей Соди”, “Геотехмин ООД”, “Bianchi Coffee”,”Еdoardo Miroglio”, “White Water”.

Партньори са Националното сдружение на общините в Република България (НСОРБ), Българската федерация на индустриалните енергийни консуматори (БФИЕК), Индустриален клъстер “Средногорие”, Индустриален клъстер “Електромобили”, Институт за енергиен мениджмънт, Център за устойчиви финанси и енергетика, Пан Европа България, Атлантически клуб, Асоциацията на индустриалния капитал в България (АИКБ), Българската стопанска камара, Американска търговска камара в България (AmCham), Българска асоциация по рециклиране, Браншова асоциация “Полимери”.

Медийни партньори на инициативата са: БНТ, bTV Media Group, БНР, БТА и списание “Мениджър”.